La primera sessió intercentres de l’Audiència Jove va reunir els joves representants dels instituts d'Esplugues: Joanot Martorell, Blume i Severo Ochoa, per tractar un tema d'actualitat: la convivència digital i les relacions interpersonals a les xarxes socials. Aquesta sessió va ser el següent pas després de dues sessions realitzades a l'aula, on es van introduir les temàtiques generals i es va iniciar un diagnòstic sobre els conflictes relacionats amb les xarxes socials.
Per començar la sessió, vam dur a terme la dinàmica "Identitats en línia", amb l'objectiu de promoure el coneixement mutu entre els participants. En aquesta activitat, els joves havien de formar parelles i, durant 5 minuts, compartir informació bàsica entre ells. Un cop obtinguda la informació, havien de crear un perfil d'Instagram per al seu company/a, omplint dades com el nom d'usuari, una biografia i una foto de perfil, a partir d'una plantilla que se'ls facilitava.
Seguidament, es va realitzar l'activitat de "Democràcia representativa", que pretenia reflexionar sobre el concepte de democràcia i entendre el paper dels representants. Se'ls van repartir 12 targetes: 6 amb conceptes relacionats amb la democràcia i 6 contraris. Havien de seleccionar aquelles que consideraven que representaven la democràcia i utilitzar-les per elaborar una definició d'aquest concepte. D'aquesta manera, es fomentava la comprensió del sistema democràtic i del rol actiu dels representants dins de l’Audiència Jove.
Vam comptar amb la intervenció de l'alcalde d'Esplugues, Eduard Sanz, qui va animar els joves a aprofitar aquests espais per transmetre les seves idees, recordant-los la importància de les seves opinions i decisions per al futur d'Esplugues, així com la rellevància del tema que estaven treballant i la seva incidència en el dia a dia.
Per aprofundir en la diagnosi de les necessitats dels joves, es va repartir a cada grup tres buidatges del "Padlet" al qual havien donat resposta a les sessions anteriors de l’Audiència Jove. Havien d’analitzar la informació i categoritzar-la en un mural col·laboratiu, utilitzant gomets per indicar la rellevància de cada tema. A més, havien d’assenyalar, en un cercle d'interseccionalitat, els perfils de persones i col·lectius als quals les problemàtiques afectaven més, i finalment, identificar les xarxes socials on aquests conflictes es produeixen amb més freqüència.
Els resultats van identificar que els conflictes més recurrents es produeixen al voltant del respecte i la comunicació (ciberassetjament i pressió social), la confiança i la privacitat (problemes de privacitat) i el benestar emocional i personal (addicció a les xarxes). Els col·lectius més afectats per aquests conflictes són la comunitat LGTBIQ+, les persones racialitzades, les persones de classe treballadora, les persones amb mobilitat reduïda, les dones i els joves. Les xarxes socials més implicades en aquests conflictes són, en primer lloc, Instagram i TikTok, seguides per Twitter i Facebook.
Per finalitzar la sessió, els i les joves van seleccionar cinc conceptes clau que consideraven rellevants per a la convivència digital, amb l'objectiu d'incloure’ls en el manifest final. Així es va tancar la jornada amb un resum de les aportacions dels joves.
Compartir